Sukat-sukat
peminpin si ngena ate Dibata
(Ulangen 17:14-20)
Kata Perlebe
Adi siinget ± 1 Tahun si lewat kerna kasus
sekalak peminpinnta eme nuriken kerna oknum-oknum siipake ibas
surat Kitab Sucina maka gelah piga-piga kelompok la milih kelompokna jadi
peminpin. Situhuna adi sigar-gari ka dasar ayat gelah kita Kalak Kristen la
milih si berbeda agama ras kita pe banci ka jadi kasus si serupa. Tapi si jadi
dasar pemahennta ras siilakoken kita ibas ndalanken sistem kepeminpinen eme
tafsiran prinsip kata Dibata, labo ngenca terjeng harafiah/hurufiah semata. Emaka,
erkiteken sie perlu ka kita meteh konteks penulisen kitab Ulangan selaku kitab
sejarah. Ibas minggu enda, kita erlajar kerna uga kin sukat-sukat sekalak
peminpin si ngena ate Dibata si arusna pe sieteh arah kata Dibata nari.
Isi
Ulangan eme kap kitab si asalna ibas cakap
Yunani nari siertina hukum si peduaken. Si enterjemahken kitab Perpadanen
Sindekah ku bahasa Junani (Septuaginta) erpendapay maka “salinan hukum Tuhan” e
ikataken ibas Ulangen 17:18 eme salinen kita undang-undang/hukum sipeduaken. Amin
bage gia, maka Ulangen labo perlu ipahami selaku hukum sipeduaken, tapi eme kap
penuriken mulihi ntah pembaharuan kerna hukum-hukum si ibereken Dibata man Musa i Deleng Sinai. Adi
ibas bahasa Ibrani ikataken “enda me ranan-ranan (siibelasken Musa)” enda pe
banci jadi pemahamen si tepat sebab isi kitab enda eme rangkaian pidato Musa
man Bangsa Israel ope denga ia mate.
Ibas Ulangen lit dua bagin Hukum, eme
sipemena pasal 5-11 ibenaken alu 10 perentah Dibata, emaka iikutken alu khotbah
kerna pentingna perentah sipemena ras kewajiben bangsa Israel guna nembah
Dibata saja. Sipeduaken eme pasal 12-26 kerna hukum-hukum keagamaan, sosial,
sipil, kriminal si arus ipatuhi sedekah i taneh perpadanen. Pasal 27-28 eme
kerna upacara khusus ija umat Israel setuju guna nggeluh sue ras
ketetapen-ketetapen Dibata.
Tupung Bangsa Israel i taneh Kanaan, ija
melala kekuaten bangsa Asing reh guna ngancam ia. Emaka Dibata milih peminpin khusus
man bangsa Israel guna ngelawan musuh-musuhna. Tapi bangsa Israel tetap mindo
sekalak raja guna jadi peminpinna (1 Sam 8:4-22).
1.
Kalak
Siipilihndu atendu eme kalak si nggo ipilih Tuhan
Ibas Dibata milih sekalak peminpin, lit
Kriteria Khusus siibahan Dibata guna jadi kalak pilihenna. Sipemena maka Dibata
la pernah ngenihen rupa, tapi Dibata ngenihen pusuhna (1 Sam 16:7), sipeduaken
Dibata pe ngenin uga perbahanen sekalak jelma, uga ia ersembah man Dibata
bagepe lagu langkahna.
2.
Arus bangsa
ndu nari, ula bangsa si ndeban.
Bangsa Sindeban si
imaksudken Dibata tupung sie la banci jadi rajana erkiteken bangsa Israel
ngenca si iperentahken Dibata jadi bangsa si Badia si ersembah man Dibata saja
ngenca. Sedangken bangsa sindeban ersembah man gana-gana. Emaka siisuruh Dibata
eme calon si kin erkiniteken man Dibata ngenca.
3.
La banci
melala kudana
Kuda eme simbol
sekalak si gagah, kuda eme simbol peperangen, sebab kuda ipake tentera guna
erperang, emaka la banci melala kudana gelah ula ka min jadi sumber perang
nandangi bangsana ras bangsa sindeban. Bagi Yesus ka pe si make kelede selaku
simbol kedamen, labo kuda si jadi simbol peperangen. Ayat enda eme menyinggung
kegeluhen Salomo (1 Raj 10:26)
4.
La banci
nuruh rayatna nukur kuda ku Mesir
Enggo ituriken pe
maka bangsa Na la banci mulihken ku Mesir.
5.
La banci
melala ndeharana
Tupung erbahan sada
perjanjin, raja banci erjabu ras anak diberu raja sindeban. Diberu-diberu asing
e biasana ersembah nandangi ilahna, janah erpengarapen perbulangenna pe
ersembah ka man dibata-dibatana. Enda ka nge si terjadi ibas kegeluhen Salomo
(1 Raj 11:1-13) ras raja-raja sindeban.
6.
La banci
ipebayakna bana alu pirak/emas.
Sekalak raja arus maka metenget nandangi hal-hal sierbahanca ia nundalken Dibata ras kinitekenna.Kekayaan, kehormatan dan kesenangan, tiga halangan besar dari kesalehan daging, kelopak mata dan kebanggaan hidup (Riches, honurs and plesures, are three great hinderances of godlines (the luts of the flesh, luts of the eye and the pride of life))
7.
Ibahanna
sada salinen undang-undang ras pengajaren Dibata. Kitab e arus ndeher ras ia
ras iogena gedang-gedang geluhna.
Selaku sekalak
raja, la ka bias terjeng meteh undang-undang saja, tapi undang-undang e
ipakekeken, janah jadi penuntun geluh ras kepemimpinenna. Enda me si ngajarken
sekalak raja mehamat man Dibata janah la ka kitik akapna kalak sindeban. Undang-undang
ras pengajaren Dibata e ka nge erbahanca kepemimpinenna ngaruh seh ku bas
keturunenna/anak-anakna.
Aplikasi
Ipilih
Tuhan jadi sekalak peminpin eme sada hak si istimewa. Situhuna peminpin la
ngenca ku bas negara enda, tapi jadi peminpin itengah-tengah jabu ta
sekalak-sekalak, pemimpin i tengah gereja ras itengah-tengah masyarakat. Arus kita
metenget maka ula kita sempat nilah ibas aturen ntah standar si itetap ken Dibata
man kalak si enggi ipilihNa. Ula siandalken gegeh kepentaren si lit ibas kita.
Bagepe
ibas kita milih sekalak peminpin, secara prinsip perlu si pilih eme kalak si
meteruk ukur janah ndalan ken sura-sura pusuh Dibata. Labo erdahin erkiteken
kepentingen pribadi ras kelompok saja ngenca. Sebab kita nggeluh la ibas
masyarakat si sada pemahamen/sada kiniteken. Labo ka banci terjeng memihak sada
pihak janah la ngukurken pihak sindebanna ka.
Kekuasaan
tanpa keadilen eme pemerintahan lalim (bengis, kejam, tidak adil, tidak
berbelas kasihan. Keadiken tanpa kekuasaan eme pemerintahen si idealistis. Emaka
marilah pentar kita erbahan sukat-sukat milih peminpin bagi singena ate Dibata.
Pdt Frebin Thearona
Br Tekang S.Si Theol
Tidak ada komentar:
Posting Komentar